عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر) |
برخى از کلمات حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) چه در فاصله مدینه تا کربلا و چه در روز عاشورا، داراى پیامهاى مؤثر و دیدگاههاى الهامبخش براى جهاد و کرامت است. این سخنان یا در ضمن خطبهها آمده است، یا رجزها و اشعار آن حضرت، و حالت شعارى به خود گرفته است. مىتوان هدف حسینى و اندیشهها و روحیههاى عاشورایى را از آنها دریافت و آن فرازهاى فروزان را شعارهاى نهضت عاشورا دانست. برخى از این شعارها چنین است: 1- "على الاسلام السلام، اذ بلیت الامة براع مثل یزید" (1)؛ این را در پاسخ مروان در مدینه فرمود، که از آن حضرت مىخواست تا با یزید بیعت کند. 2- "و الله لو لم یکن ملجا و لا ماوى لما بایعت یزید بن معاویة" (2)؛ در پاسخ برادرش محمد حنفیّه فرمود. 3- "انى لا ارى الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما" (3)؛ خطاب به یارانش در کربلا . 4- "الناس عبید الدنیا و الدین لعق على السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون" (4)؛ در مسیر رفتن به کربلا در منزلگاه ذى حسم. 5- "الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهى عنه؟ فلیرغب المؤمن فی لقاء ربه محقا" (5)؛ در کربلا خطاب به اصحاب خویش فرمود. 6- "خط الموت على ولد آدم مخط القلادة على جید الفتاة" (6)؛ از سخنرانى امام حسین (علیهالسلام) در مکه پیش از خروج به سوى کوفه، در میان جمعى از خانواده، یاران و شیعیان خویش. 7- "من راى سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناکثا عهده مخالفا لسنة رسول الله یعملفى عبادالله بالاثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل ولا قول کان حقا على الله ان یدخله مدخله" (7)؛ در منزلگاه بیضه، در مسیر کوفه، خطاب به سپاه حرّ. 8- "ما الامام، الا العامل بالکتاب و الآخذ بالقسط و الدائن بالحق و الحابس نفسه على ذات الله" (8)؛ امام این صفات امام راستین را در پاسخ به دعوتنامههاى کوفیان نوشت و توسط مسلم بن عقیل به کوفه فرستاد. 9- "سامضى و ما بالموت عار على الفتى اذا ما نوى حقا و جاهد مسلما" (9)؛ شعر از دیگرى است، امّا امام حسین علیه السلام آن را در پاسخ به تهدیدهاى حرّ، در مسیر کوفه خواند. 10- "رضى الله رضانا اهل البیت، نصبر على بلائه و یوفینا اجر الصابرین" (10)؛ در خطبهایی که هنگام خروج از مکه ایراد نمود، خطاب به اصحاب و یاران فرمود. 11- در آستانه خروج (11) از مکه به سوى کوفه فرمود و راه خونین و آمیخته به شهادت را ترسیم فرمود. 12- "انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى" (12)؛ در وصیتنامه سیدالشهدا(علیه السلام) به برادرش محمد حنفیه آمده است که قبل از خروج به سوى مدینه نوشت. 13- "لا اعطیکم بیدى اعطاء الذلیل و لا اقر اقرار العبید [لا افر فرار العبید]" (13)؛ در سخنرانى صبح عاشورا، خطاب به نیروهاى دشمن فرمود، که خواستار تسلیم شدن آن حضرت بودند. 14- "هیهات منا الذلة، یابى الله ذلک لنا و رسوله والمؤمنون..." (14)؛ (در خطاب به سپاه دشمن فرمود، پس از آن که خود را سر دو راهى ذلت و شهادت محیر دید.) 15- "فهل هو الا الموت؟ فمرحبا به" (15)؛ (در پاسخ عمر سعد، که نامهاى به آن حضرت فرستاد و خواستار تسلیم شدن بود). 16- "صبرا بنى الکرام، فما الموت الا قنطرة تعبربکم عن البؤس و الضراء الى الجنان الواسعة و النعیم الدائمة" (16)؛ (خطاب به یاران فداکار خویش در صبح عاشورا، پس از آن که تعدادى از اصحابش شهید شدند). (که روز عاشورا هنگام پیکار با (17) سپاه دشمن به عنوان رجز حماسى مىخواند و شهادت را بر ننگ تسلیم، ترجیح مىداد). 18- "موت فى عز خیر من حیاة فی ذل" (18)؛ که مرگ سرخ، به از زندگى ننگین است. 19- "ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فى دنیاکم" (19)؛ (در آخرین لحظات پیش از شهادت، وقتى شنید سپاه کوفه به طرف خیمههاى حرم او حمله کردهاند،خطاب به پیروان ابوسفیان چنان فرمود). 20- "هل من ناصر ینصر ذریته الاطهار؟ " (20)، "هل من ذاب یذب عن حرم رسول الله؟ " (21)؛ (وقتى سیدالشهدا(علیه السلام) این نصرتخواهى و استغاثه را بر زبان آورد که همه یاران و بستگانش شهید شده بودند). از مجموعه این جملات نورانى و حماسى که شعارهاى امام حسین (علیه السلام) در نهضتش به شمار مىآید، تاکید آن امام، بر مفاهیم و ارزشهاى زیر به دست مىآید: نابودى اسلام در شرایط سلطه یزیدى، حرمت بیعت با کسى چون یزید، شرافت مرگ سرخ بر زندگى ذلت بار، اندک بودن انسانهاى راستین در صحنه امتحان، لزوم شهادتطلبى در عصر حاکمیت باطل، زینت بودن شهادت براى انسان، تکلیف مبارزه با سلطه جور و طغیان، اوصاف پیشواى حق، تسلیم و رضا در برابر خواسته خداوند، همراهى شهادتطلبان در مبارزات حقجویانه، حرمت ذلتپذیرى براى آزادگان و فرزانگان مؤمن، پل بودن مرگ براى عبور به بهشت برین، آزادگى و جوانمردى، یارى خواهى از همه و همیشه در راه احقاق حق و ... بقا و جاودانگى عاشورا، در سایه همین تعلیمات و آرمانهاست که در کلام آن حضرت جلوهگر است و نهضتهاى ضد ستم و ضد استبداد، همواره از این پیامها و درونمایهها الهام گرفتهاند. درس آزادى به دنیا داد رفتار حسین بذر همت در جهان افشاند، افکار حسین گر ندارى دین به عالم، لااقل آزاده باش این کلام نغز مىباشد ز گفتار حسین مرگ با عزت ز عیش در مذلت بهتر است نغمهاى مىباشد از لعل درّ بار حسین(22) پینوشتها: 1- موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 284. 2- بحارالانوار، ج 44، ص 329/ اعیان الشیعه، ج 1، ص 588. 3- بحارالانوار، ج 44، ص 381. 4- تحف العقول(چاپ جامعه مدرسین)، ص 245، بحارالانوار، ج 75، ص 117. 5- مناقب،ابن شهر آشوب، ج 4، ص 68. 6- لهوف، ص 53، بحارالانوار، ج 44، ص 366. 7- وقعة الطف،ص 172، موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 361. 8- بحارالانوار، ج 44، ص 334. 9- همان، ص 378. 10- همان، ص 366، اعیان الشیعه، ج 1، ص 539. 11- همان. 12- مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 89 . 13- مقتل الحسین، مقرم، ص 280. 14- نفس المهموم، ص 131، مقتل خوارزمى، ج 2، ص 7. 15- موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 382. 16- نفس المهموم، ص 135، معانى الاخبار، ص 288. 17- مناقب، ابن شهر آشوب، ج 1، ص 68. 18- بحارالانوار، ج 44، ص 192. 19- همان، ج 45، ص 51. 20- ذریعة النجاة، ص 129. 21- بحار الانوار، ج 45، ص 46. 22- حسین پیشواى انسانها، ص70(شعر از فضل الله صلواتى). [ دوشنبه 90/9/7 ] [ 4:24 عصر ] [ محمدرضا صرافی نژاد ]
[ نظر ]
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |