عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر) |
*حقوق متقابل خداوند و بندگانش امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق پروردگار بر بندگانش میفرمایند: «حق بزرگ خدای متعال بر تو این است که در برابر آفریدگار خود سر فروتنی و پرستش فرود آوری و برای او شریک قرار ندهی و چنانکه شاید با خلوص نیّت به عمل بپردازی. در آن صورت به ادای حق بزرگ الهی موفق گشتهای و متقابلاً به اخذ پاداش که مشتمل بر رو به راه شدن زندگی دنیا و آخرت است، نائل آمدهای. علاوه بر این، خداوند آنچه را که دوست داشته باشی به تو خواهد داد. *حق نفس بر انسان امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق نفس بر انسان میفرمایند: حق نفس بر تو این است که با تمام نیرو و قدرت آن را تحت رهبری و اطاعت خداوند درآوری. بدین ترتیب که وظایف اعضای خویش مانند گوش و چشم دست و پا، زبان را مراعات کنی و در این کار از خداوند یاری بخواهی. *حق صدقه بر انسان امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق صدقه بر انسان میفرماید: سزاوار نیست که با صدقه دادن بر دیگران منت نهی؛ زیرا صدقه عملی است که نتیجه آن منحصرا عاید تو میشود. پس چون بر کسی منت نهی، چنان باشد که کار خود را تقبیح و عمل خود را تباه کردهای.چنین فردی مانند کسی است که نیک و بد نزد او یکسان باشد. بدین ترتیب چگونه میتوان گفت چنین شخصی به اصول اخلاقی پایبند است؟ *حق معلم بر شاگرد امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق معلم میفرمایند: «حق استاد تو این است که در تعظیم و تکریم وی بکوشی و محضر او را بس موقّر و محترم شماری و در فراگیری علم و دانش به کلمات و بیانات او به نیکی گوش فرا دهی و با روی گشاده و خویی آزاده و کامل و در کمال ادب و احترام به محفل و مجلس وی روی آوری و هرگز صدای خویش را بر صدای او بلندتر نسازی». آن حضرت در ادامه میفرمایند: «و نیز هیچ وقت در مجلس او با دیگرن سخن نگویی و خارط او را از این کردار آزرده نسازی. و نیز میباید معایب معلم خویش را پوشیدهداری و صفات پسندیده او را آشکار کنی و نسبت به او دشمنی و نکنی. اگر چنین رفتاری داشتی خداوند فرشتگان را گواه میکند که نیّت تو الهی است و در راه خشنودی خدا به کسب علم پرداختهای». *حق شاگرد امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق شاگرد میفرمایند: «اما حق آنان که به سبب فزونی دانش تو در محضرت به فراگیری مشغولند، آن است که بدانی خدای، عزوجل، به واسطه دانشی که به تو عنایت فرموده تو را بر ایشان سرپرست گردانیده است و ابواب دانش را به روی تو گشوده است. پس اگر در آموزش و پرورش آنان به نیکی رفتار کنی و از سئوالات ایشان دلتنگ و رنجور نگردی، خداوند بر فضیلت تو بیفزاید و ابواب دانش را بر رویت بگشاید و اگر از آموختن دانش به آنان سر باز زنی یا با خلق و خوی بد با آنان رفتار کنی، آن وقت است که خداوند علم را از تو برگیرد و فروغ دانش را از تو دور کند و مقام و منزلت تو را از دلها بیرون افکند». *حق کسی که بر تو احسان کرده است امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد کسی که خوبی و احسان کرده است میفرمایند: «اما حق کسی که با تو به احسان و نیکی رفتار کرده این است که از او تشکر کنی و احسانش را به یاد داشته باشی، از او به خوبی یاد کنی و به درگاه خداوند با اخلاص برایش دعا کنی و این گونه در نهان و آشکار از او قدردانی کنی و بکوشی اگر روزی توانستی، رفتار خوب او را جبران کنی». *حق همنشین بر انسان امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق همنشین میفرمایند: «حق همنشین این است که او را به خوبی بپذیری و به او خوشآمد بگویی و در گفتوگو با وی منصفانه رفتار کنی. نگاه از او برنگیری و به منظور آگاهی دادن با او سخن بگویی. اگر بر او وارد شدی میتوانی هر زمان خواستی او را ترک گویی، ولی اگر او بر تو وارد شد وی را جز با اجازه او ترک نکنی». *حق شریک بر انسان امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق شریک بر انسان میفرمایند: «حق شریک آن است که اگر غایب باشد در انجام دادن کار او بکوشی و اگر حاضر بود با او برابر کار کنی و بدون مشورت و رأی او تصمیم نگیری. اموالش را حفظ کنی و در آنها خیانت نکنی؛ زیرا به ما گفتهاند دو نفر که با یکدیگر شریک میشوند، تا وقتی به یکدیگر خیانت نکنند دست خداوند همراه آنان است». *حق مال بر انسان امام زینالعابدین علیهالسلام درباره حق مال بر انسان میفرمایند: «حق دارایی این است که جز از راه حلال آن را کسب نکنی و جز در راه حلال و بهجا مصرف نکنی؛ زیرا خداوند آن را به تو عطا فرموده که جز در راه رضای او به مصرف نرسانی». آنگاه حضرت در ادامه میفرمایند: «شایسته نیست در راه به دست آوردن مال و به میراث گذاشتن آن خدا را معصیت کنی». *حق طلبکار بر انسان امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق طلبکار بر انسان میفرمایند: «اما حق طلبکاری که مال خود را از تو طلب میکند، آن است که در صورت امکان تلاش کنی بدهی خود را به او بپردازی و او را به رفتوآمد و دویدن وادار نکنی؛ زیرا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند: توانگری که وامش را نپردازد، نوعی ستمکار است؛ و اگر قادر به پرداخت آن نیستی، با زبانی خوش از وی مهلت بخواه؛ زیرا این عملی ناپسند است که تو مال او را در اختیار گرفته باشی و با وی بدرفتاری کنی». *حق کسی که بر تو ادعایی دارد و شاکی است امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق مدعی و شاکی میفرمایند: «اما حق کسی که بر تو ادعایی دارد و شاکی است، چنانچه ادعای او درست است، حرف او را بپذیر و سخن او را رد نکن. خودت به جای قاضی حکم کن و به جای شهود، گواه او باش؛ زیرا اینگونه رفتار، حق خدا بر تو است؛ و اگر او درست نمیگوید و ادعایش باطل است با او مدارا رفتار کن، او را ازنتیجه عملش بترسان و به دینش سوگند بده و با یادآوری خداوند از خشونت بکاه. از پرگویی و بدگویی بپرهیز که به گناه او گرفتار میشوی و موجب دشمنی بیشتر او گردی؛ زیرا سخن ناروا سبب دشمنی است و سخن نیک به خیر و فضیلت میانجامد، و شر و فساد را خاموش میگرداند». *حق کسی که با تو مشورت میکند امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق کسی که با انسان مشورت میکند، میفرمایند: «حق کسی که با تو به مشورت پرداخته، این است که نظر خود را صریح و روشن بیان کنی. چنان که اگر خودبه جای او بودی، همان میکردی». حضرت در ادامه میفرمایند: «اگر نتوانستی به او مشورتی بدهی، کسی را که آگاه و قابل اعتماد است به وی معرفی کن و از کمک به او دریغ نکن». *حق خردسالان امام زینالعابدین علیهالسلام درباره حق خردسالان و کودکان میفرمایند: «حق کودک و خردسال آن است که وی را مورد مهر و محبت قرار دهی و در تعلیم و ترتبیتش بکوشی و نسبت به او گذشت و پردهپوشی داشته باشی و با وی با نرمخویی و ملایمت رفتار کنی و لغزشهای کودکانهاش را نادیده بگیری». حضرت در ادامه میفرمایند: «به هر حال با وی با مدارا رفتار کن و از ستیز و لجبازی دوری جوی؛ زیرا این امر موجب رشد و کمال وی میشود». *حق کسی که به تو بدی کرده است امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد برخورد با کسی که به انسان بدی کرده است، میفرمایند: «حق کسی که در گفتار یا کردار با تو بدی کرده، این است که اگر عمدا مرتکب آن عمل شده، بهتر است وی را ببخشایی تا کنیه و کدورت از بین برود» و اگر از روی عمد نبوده است، تو خطای او را به بدی پاسخ نده و با انتقام، به او ستم نکن و تا آنجا که مقدور است با نرمیو ملاطفت با وی رفتار کن». *حق هم کیشان امام زینالعابدین علیهالسلام در مورد حق همکیشان میفرمایند: «حق هم کیشان آن است که نسبت به آنها با حسن نیّت و مهربانی و نرمش رفتار کنی و چنانچه رفتار بدی از آنان مشاهده کردی، با آنان به مدارا رفتار کنی و محبت آنان را جلب کنی و به اصلاح کار آنها بپردازی، و از سپاسگذاری کنی». حضرت در ادامه میفرمایند: «پس درباره همه آنها دعا کن و به یاری آنها بپرداز و حرمتشان را در نظر بگیر؛ بزرگ آنها را به منزله پدر و کوچکشان را به منزله فرزند و میانسال آنها را برادر خود محسوب کن. هر کس از آنان پیش تو آمد با لطف و رحمت از وی دلجویی و چون برادر با وی رفتار کن». آموزههایی نورانی از برگهای زرین صحیفه سجادیه امام سجاد(ع)، کتاب ناطق پروردگار و خزانه رازهاست که به روشنی از مقام سرّ ذات الهی سخن میگوید. صحیفه سجادیه آن حضرت، چراغ روشنِ ایوانِ بزرگواری است و بر تمام کتاب¬های باعظمت برتری دارد و دربردارنده 54 دعاست که در زمینه¬های گوناگون عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی و پاره¬ای از احکام شرعی و قوانین طبیعی در قالب دعا و مناجات بیان شده است. دعا در حق فرزندان یکى از دعاهاى دلنشین صحیفه سجادیه، دعاى امام سجاد علیهالسلام درباره فرزندانش است که در بخشهایى از آن مىخوانیم: «پروردگارا! بدنها و دین و اخلاق آنها را به سلامت دار و به آنان در جان و جسم و هر آنچه برایشان مهم است، عافیت بخش. روزى آنان را به دست من گسترده ساز و آنان را نیکوکارانى پرهیزکار و بینا و شنواى حق و فرمانبردار خودت قرار ده. دعا در حق پدر و مادر امام سجاد علیهالسلام درباره پدر و مادر خویش این گونه به دعا مىنشیند: «خداوندا! مرا به پاسداشت بزرگى پدر و مادر، توفیق ده و به مهربانى و نیکى به آنان و فرمانپذیرى از آنان و خوش رفتارى با آنان، موفق بدار و اطاعت از آنان را در کام من شیرین و گوارا بگردان. دعا در طلب آمرزش گناهان امام زین العابدین علیهالسلام در یکی از دعاهای خود در صحیفه سجادیه میفرماید: «بارخدایا، ای که گناهکاران به رحمتت فریادرسی میکنند، و ای که بیچارگان به یادآوری احسانت پناه میبرند، ای که خطاکاران از بیم تو به شدت گریه میکنند، ای همدم هر وحشت زده دور از وطن، ای گشایش هراندوهگین دل شکسته، ای فریادرس هر درمانده تنها، ای مددکار هر محتاج رانده شده، تویی که رحمت و دانشت همه چیز را فرا گرفته... تویی که عفوت بر عقابت غلبه دارد، و تویی که مهرت پیشاپیش غضبت در حرکت است... و تویی که چون نعمت به کسی مرحمت کنی، چشم پاداش از او نداری... اینک منم ای پروردگارم که در پیشگاهت به خاکساری در افتادهام، منم که خطاها پشتم را گرانبار کرده، و منم که گناهان عمرم را به تباهی برده و منم که از سر جهالت تو را نافرمانی کردهام، در صورتی که تو شایسته این نبودی که من چنین کنم». اهداف تربیتی صحیفه سجادیه[2] 1. اهداف تربیتی در رابطه انسان با خدا فرجام نیک آنگاه که امام سجاد علیهالسلام در آستانه شهادت قرار گرفت، هنگام مرگ، دمى بیهوش شد و چون چشم خود را گشود، سوره واقعه و سوره فتح را خواند. سپس گفت: پینوشتها: [1] . حاج سید علی فیض الاسلام، ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه، انتشارات فیض الاسلام، زمستان 1368. [ شنبه 90/9/12 ] [ 7:55 عصر ] [ محمدرضا صرافی نژاد ]
[ نظر ]
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |